Co musi zawierać polityka rachunkowości

Co musi zawierać polityka rachunkowości

Polityka rachunkowości powinna uwzględniać specyfikę danej jednostki, jej formę oraz rodzaj i rozmiar prowadzonej działalności. Przy tworzeniu polityki niezbędna jest pomoc głównego księgowego, a także w innych przypadkach pomoc zewnętrznych konsultantów. Co zatem musi zawierać?

Najważniejsze wytyczne to:
- określenie okresów sprawozdawczych i roku obrotowego,
- rodzaj działalności podstawowej i pomocniczej,
- zasady wyceny zapasów (rzeczowych składników majątku obrotowego),
- ustalenie zasad dokonywania odpisów z tytułu trwałej utraty wartości rzeczowego majątku trwałego, inwestycji, zapasów i należności,
- opisanie zasad wykazywania w bilansie aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
- określenie zasada kwalifikowania operacji leasingu (jednostki, które nie podlegają badaniu przez biegłego rewidenta),
- kryteria kwalifikowania oraz rozliczania kosztów zaliczonych do czynnych rozliczeń międzyokresowych i przychodów zaliczonych do rozliczeń międzyokresowych przychodów,
- określenie operacje związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi
- metody wyceny aktywów finansowych i innych inwestycji,
- zasady tworzenia i rozliczania rezerw na zobowiązania,
- termin rozpoczęcia amortyzacji WNiP oraz środków trwałych, razem z ustaleniem okresu, stawki oraz metody amortyzacji, - częstotliwość weryfikacji okresu oraz stawek amortyzacji,
- wskazanie głównego banku, z którego korzysta jednostka,
- zasady wyceny środków pieniężnych o charakterze zagranicznym,
- metody ustalania stopnia zaawansowania, zasady ewidencji oraz rozliczania nie zakończonych usług o charakterze długoterminowym,
- określenie metody kalkulacji (do ustalania kosztów wytworzenia produktów),
- zasady ewidencji oraz rozliczania kosztów działalności operacyjnej (zespół 4 i/lub zespół 5),
- podanie wariantu rachunku zysków i strat (kalkulacyjny lub porównawczy), a także metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych (pośrednia lub bezpośrednia),
- podstawowe wytyczne dotyczące inwentaryzacji w jednostce,
- zasady sporządzania, obiegu i kontroli dowodów księgowych oraz instrukcja obiegu dokumentów,
- zasady ewidencji operacji specyficznych dla danej jednostki gospodarczej.

Stan prawny ustawy o rachunkowości: 2014-09-03.
Następny
« Poprzedni postt
Poprzedni
Nowy post »