Firma "Radpol" Sp. z o.o. w Warszawie prowadzi działalności produkcyjną, usługową i handlową. Wszystkie wyroby i towary objęte są 23% stawką podatku VAT. Ewidencja materiałów prowadzona jest w rzeczywistych cenach zakupu. Rozliczenie wynagrodzeń wg parametrów 2013 roku, tj. KUP 111,25 zł, ulga 46,33 zł. Zatrudnienie w firmie wynosi:
- produkcja - 8 osób,
- zarząd - 6 osób,
- dział sprzedaży - 3 osoby.
Składka na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 1,8%. Stawka podatku dochodowego CIT wynosi 19%, PIT 18%. Kwoty wyliczane zaokrąglane są do pełnych złotych.
W księgach spółki na dzień 1.12.2013 r. występowały następujące salda:
"010 Środki trwałe" 300 000 zł,
"050 Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 85 000 zł,
"101 Kasa" 44 000 zł,
"111 Bieżący rachunek bankowy" 200 500 zł,
"162 Kredyty bankowe krótkoterminowe" 50 000 zł,
"201 Rozrachunki z odbiorcami" 43 500 zł w tym:
Odbiorca "Matpol" 19 200 zł,
Odbiorca "Betpol" 24 300 zł
"202 Rozrachunki z dostawcami" 165 500 zł w tym:
Dostawca "Wacik" 56 000 zł,
Dostawca "Dostatek" 72 500 zł,
Dostawca "Zewia" 37 000 zł,
"310 Materiały" 150 000 zł,
"330 Towary" 300 000 zł,
"600 Wyroby gotowe" (1 000 szt. x 60 zł/szt.) 60 000 zł,
"800 Kapitał zakładowy" 650 000 zł,
"802 Kapitał zapasowy" 137 500 zł,
"850 Rozliczenia międzyokresowe przychodów" (zaliczka otrzymana od odbiorcy "Czasopol" na dostawę towarów) 10 500 zł.
W grudniu 2013 roku miały miejsce następujące operacje gospodarcze:
Polecenia do wykonania:
1. Otworzyć konta i wprowadzić salda początkowe.
2. Zaksięgować podane operacje gospodarcze.
3. Ustalić metodą statystyczną podatek dochodowy (19%)
4. Zamknąć konta.
5. Sporządzić zestawienie obrotów i sald na dzień 31.12.2013 r.
6. Sporządzić bilans zamknięcia na dzień 31.12.2013 r.
7. Sporządzić rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym na dzień 31.12.2013 r.
Księgowania:
Analityka:
Obliczenia do operacji 16:
"501 Koszty działalności podstawowej" - obrót Wn - 84 396 zł
1 500 szt. + 400 szt. * 50% = 1 700 szt. (Wielkość produkcji)
84 396 zł / 1 700 szt. = 49,64470588 zł/szt
1 500 szt. * 49,64470588 zł/szt. = 74 467 zł (rzeczywisty koszt wytworzenia 1 500 szt. wyrobów)
200 szt * 49,64470588 zł/szt. = 9 929 zł (produkcja w toku)
Pozaewidencyjny (statystyczny) wynik brutto:
Zestawienie obrotów i sald na 31.12.2013 r.:
Bilans zamknięcia na 31.12.2013 r.:
Rachunek zysków i strat (wariant kalkulacyjny) na 31.12.2013 r.:
- produkcja - 8 osób,
- zarząd - 6 osób,
- dział sprzedaży - 3 osoby.
Składka na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 1,8%. Stawka podatku dochodowego CIT wynosi 19%, PIT 18%. Kwoty wyliczane zaokrąglane są do pełnych złotych.
W księgach spółki na dzień 1.12.2013 r. występowały następujące salda:
"010 Środki trwałe" 300 000 zł,
"050 Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 85 000 zł,
"101 Kasa" 44 000 zł,
"111 Bieżący rachunek bankowy" 200 500 zł,
"162 Kredyty bankowe krótkoterminowe" 50 000 zł,
"201 Rozrachunki z odbiorcami" 43 500 zł w tym:
Odbiorca "Matpol" 19 200 zł,
Odbiorca "Betpol" 24 300 zł
"202 Rozrachunki z dostawcami" 165 500 zł w tym:
Dostawca "Wacik" 56 000 zł,
Dostawca "Dostatek" 72 500 zł,
Dostawca "Zewia" 37 000 zł,
"310 Materiały" 150 000 zł,
"330 Towary" 300 000 zł,
"600 Wyroby gotowe" (1 000 szt. x 60 zł/szt.) 60 000 zł,
"800 Kapitał zakładowy" 650 000 zł,
"802 Kapitał zapasowy" 137 500 zł,
"850 Rozliczenia międzyokresowe przychodów" (zaliczka otrzymana od odbiorcy "Czasopol" na dostawę towarów) 10 500 zł.
W grudniu 2013 roku miały miejsce następujące operacje gospodarcze:
Lp. | Treść operacji | Kwota |
1. a) b) c) d) e) |
WB - otrzymano wyciąg bankowy potwierdzający: dopisanie odsetek od lokaty potrącenie odsetek od kredytu spłatę raty kredytu krótkoterminowego zapłatę części zobowiązania wobec dostawcy "Wacik" wpływ zaliczki od odbiorcy "Dobro" za dostawę wyrobów (VAT 23%) |
280 1 150 15 000 12 500 61 500 |
2. a) b) c) |
Fa VAT - Wystawienie f-ry zaliczkowej (dot. operacji 1e) wartość netto podatek VAT należny 23% wartość brutto |
50 000 11 500 61 500 |
3. a) b) c) |
Fa VAT - otrzymano fakturę za rozmowy telefoniczne pracowników administracji (termin płatności w następnym miesiącu) wartość netto podatek VAT naliczony 23% wartość brutto |
1 300 299 1 599 |
4. a) b) c) |
PK, Lt - zlikwidowano środek trwały z powodu zniszczenia w trakcie pożaru wartość początkowa dotychczasowe umorzenie wartość bieżąca |
15 000 9 000 6 000 |
5. a) b) c) d) |
Fa VAT, KW - otrzymano od dostawcy "Siedem" fakturę płatną gotówką za prace wykonane przy likwidacji środka trwałego wartość netto podatek VAT naliczony 23% wartość brutto zapłata z kasy |
1 800 414 2 214 2 214 |
6. a) b) c) d) e) f) |
PK - naliczono listę płac pracowników produkcyjnych: wynagrodzenia brutto (8 pracowników po 3 000 zł brutto) składka na ubezpieczenie społeczne składka na ubezpieczenie zdrowotne zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych potrącenie składki na PZU kwota do wypłaty |
24 000 3 290 1 864 1 592 320 16 934 |
7. | PK - naliczono składki na ubezp. społeczne obciążające pracodawcę, FP i FGŚP od listy płac pracowników produkcyjnych (20,61%) |
4 946 |
8. a) b) c) |
Fa VAT - otrzymano fakturę za energię elektryczną od dostawcy "Energio" (termin płatności w następnym miesiącu) wartość netto podatek VAT naliczony 23% wartość brutto |
4 800 1 104 5 904 |
9. a) b) |
PK - rozdzielnik zużycia energii produkcja zarząd |
3 250 1 550 |
10. | RK, KW - przeprowadzono inwentaryzację kasy, stwierdzono niedobór | 250 |
11. a) b) |
PK- naliczono umorzenie środków trwałych użytkowanych na produkcji w dziale sprzedaży |
12 000 8 000 |
12. a) b) c) |
RW - wydano materiały do zużycia produkcja dział sprzedaży zarząd |
40 200 2 200 9 200 |
13. | PK - ze względu na odmowę zapłaty należności przez odbiorcę "Matpol", sprawę skierowano do sądu |
19 200 |
14. | PK - dokonano odpisu aktualizacyjnego należności (dot. oper. 13) | 19 200 |
15. a) b) c) d) e) |
WB - otrzymano wyciąg bankowy potwierdzający przelew środków z nowego kredytu krótkoterminowego otrzymanie odszkodowania z PZU za zniszczony w pożarze środek trwały spłatę zobow. z poprz. m-ca wobec dostawcy "Zewia" opłacenie kosztów sądowych (dot. sprawy z odbiorcą "Matpol") pobranie prowizji bankowej za udzielenie kredytu |
40 000 5 500 37 000 400 1 500 |
16. | PK, Pw - przyjęto 1 500 szt. wyrobów gotowych z produkcji do magazynu po koszcie rzeczywistym ich wytworzenia wiedząc, że produkcja w toku stanowi 400 szt. przerobionych w 50% |
74 467 |
17. a) b) c) d) |
Fa VAT - sprzedano odbiorcy "Dobro" 900 szt. wyrobów gotowych wartość netto 900 szt. x 95 zł/szt. podatek VAT należny 23% wartość brutto Odbiorca "Dobro" wpłacił zaliczkę na poczet tej dostawy (operacja 1e), rozliczyć zaliczkę przyjmując wartość netto |
85 500 19 665 105 165 50 000 |
18. | PK - wyksięgowano wartość sprzedanych wyrobów gotowych 900 szt. x 60 zł/szt. |
54 000 |
19. a) b) |
Rw, PK - zrealizowano dostawę towarów dla odbiorcy "Czasopol", który w poprzednim m-cu wpłacił zaliczkę: wyksięgowano towary wydane z magazynu 140 szt. x 45 zł/szt. przeksięgowano przychody bieżącego okresu 140 szt. x 75 zł/szt. |
6 300 10 500 |
20. a) b) c) d) e) f) |
PK - naliczono listę płac pracowników administracji i działu sprzedaży wynagrodzenie brutto (9 pracowników po 3 000 zł brutto) składki na ubezpieczenie społeczne składka zdrowotna zaliczka na podatek dochodowy potrącenie skł. na ubezp. gr. PZU kwota do wypłaty |
27 000 3 702 2 097 1 791 360 19 050 |
21. | PK - naliczono składki na ubezp. społ . obciążające pracodawcę oraz FP i FGŚP od płac administracji i działu sprzedaży (20,61%) |
5 565 |
22. a) b) c) d) e) |
WB - otrzymano wyciąg bankowy potwierdzający wpływ pozostałej należności od odbiorcy "Dobro" przelew wynagrodzeń na r-ki ROR prac. produkcyjnych, administracji i działu sprzedaży spłatę części zobowiązań wobec dostawcy "Wacik" wpływ kary umownej od dostawcy "Dostatek" dokonanie spłaty niedoboru przez kasjera (dot. operacji 11) |
105 165 35 984 26 000 800 250 |
23. | PK - w wyniku analizy stanu rozrachunków ustalono przedawnione zobowiązanie wobec dostawcy "Wacik" |
1 500 |
24. | PK - przeksięgowanie na koniec okresu sprawozdawczego kosztu ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży na konto "Koszty sprzedanych produktów" |
54 815 |
25. | PK - przeksięgowanie kosztów rodzajowych na konto "Rozliczenie kosztów" | ......... |
26. | PK - naliczenie podatku dochodowego metodą statystyczną (19%) | 1 694 |
27. a) b) c) d) e) f) g) h) i) j) k) |
PK - przeksięgowanie w końcu roku dodatnich i ujemnych elementów wyniku finansowego przychodów ze sprzedaży produktów przychodów ze sprzedaży towarów przychodów finansowych pozostałych przychodów operacyjnych zysków nadzwyczajnych kosztu sprzedanych produktów wartości sprzedanych towarów kosztów finansowych pozostałych kosztów operacyjnych strat nadzwyczajnych podatku dochodowego |
135 500 10 500 280 2 300 5 500 108 815 6 300 2 650 21 400 6 000 1 694 |
1. Otworzyć konta i wprowadzić salda początkowe.
2. Zaksięgować podane operacje gospodarcze.
3. Ustalić metodą statystyczną podatek dochodowy (19%)
4. Zamknąć konta.
5. Sporządzić zestawienie obrotów i sald na dzień 31.12.2013 r.
6. Sporządzić bilans zamknięcia na dzień 31.12.2013 r.
7. Sporządzić rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym na dzień 31.12.2013 r.
Księgowania:
Analityka:
Obliczenia do operacji 16:
"501 Koszty działalności podstawowej" - obrót Wn - 84 396 zł
1 500 szt. + 400 szt. * 50% = 1 700 szt. (Wielkość produkcji)
84 396 zł / 1 700 szt. = 49,64470588 zł/szt
1 500 szt. * 49,64470588 zł/szt. = 74 467 zł (rzeczywisty koszt wytworzenia 1 500 szt. wyrobów)
200 szt * 49,64470588 zł/szt. = 9 929 zł (produkcja w toku)
Pozaewidencyjny (statystyczny) wynik brutto:
Zestawienie obrotów i sald na 31.12.2013 r.:
Bilans zamknięcia na 31.12.2013 r.:
Rachunek zysków i strat (wariant kalkulacyjny) na 31.12.2013 r.:
1 komentarze:
Click here for komentarzeSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
KonwersjaKonwersja EmotikonyEmotikony